בזמנים של מיתון הלקוחות נעשים מאוד בררנים, מפיצים מוטרדים מתזרים המזומנים והעובדים מודאגים מאבדן מקום העבודה. אבל בניגוד לדעה הרווחת דווקא שהשוק למטה זה ממש לא הזמן לוותר על שיווק. המפתח הוא להבין את שינוי הצרכים של הלקוחות והשותפים שלך ולאמץ אסטרטגיה למציאות חדשה, חשוב להתמקד בדברים הבאים:
• מותגים שדווקא מגדילים את הפרסום שלהם בזמן מיתון יכולים לשפר את האחיזה שלהם בשוק ולקבל החזר על ההשקעה שלהם (ROI)
• בזמן מיתון חברות חייבות לשקול מספר אלמנטים שהם בונים את התכנית העסקית שלהם
• 1. מחקר שוק הלקוחות
במקום לחסוך בתקציב המחקר אתה חייב בניגוד לשכל הישר להגדיל אותו מכיוון שזה בדיוק הזמן להכיר עוד יותר את הלקוחות שלך ולהבין כיצד הם מתייחסים למותג בזמן מיתון, האם ערך המותג נשאר זהה בעיניהם ?.
בזמן מיתון הלקוחות בררנים יותר ומנהלים משא ומתן קשה יותר על המחיר. הם מוכנים לדחות את הקנייה או לקנות פחות ממה שהם חשבו. המותרות של אתמול נהפכות לדברים פחות הכרחיים היום. מותגים אמינים מעורכים במיוחד שהם מצליחים לייצר מוצרים חדשים או חדשנות גם בזמן מיתון. אבל כמו כול דבר גם מותגים חדשים מאבדים את הזוהר שלהם בזמן מיתון שהלקוחות חשדנים ודואגים לכסף שלהם.
2. שמור על תקציב השיווק
כמו שאמרנו קודם זה לא הזמן לחסוך בפרסום, כול המחקרים מראים שמותגים שמגדילים את הפרסום שלהם בזמן מיתון בזמן שהמתחרים מצמצמים הוצאות יכולים לשפר את האחיזה שלם בשוק ולקבל החזר על ההשקעה במחיר נמוך יותר מאשר היו מקבלים בזמנים של צמיחה.
לקוחות שהפכו חסרי בטחון עקב המיתון צריכים את הביטחון שלהם במותגים הידועים ובנוסף לקוחות בבית שצופים בטלוויזיה מסוגלים ליצר קהל פוטנציאלי גדול יותר פר אלך חשיפות. בזמן מתון מותגים עם כיסים עמוקים יוכלו לקבל מחירי פרסום נוחים יותר ולחתום חוזים ארוכי טווח במחירים טובים יותר.
אם אין מנוס מלחסוך על הוצאות השיווק נסה לשמר את התדירות של הפרסום על ידי מעבר מפרסומת של 30 שניות ל15 שניות. החלף פרסום בטלוויזיה באמצעי תקשורת אחר כמו רדיו או השתמש בשיווק ישיר וממוקד שנותן תוצאות ואימפקט מהיר יותר.
3. התאם את אסטרטגית המחירים שלך
לקוחות יחפשו את הדיל הטוב ביותר, אתה לא חייב לחתוך את מחירי המדף אבל יכול להיות שתצטרך להציע קידום מכירות על מוצר מסוים לפחות לזמן מוגבל, הגבל את ההנחה של קניה בכמות גדולה, הגדל את האשראי ללקוחות ותיקים ונאמנים ותמחר מוצרים בצורה יותר אגרסיבית תוך הקטנה של הכמות שלהם. בזמנים קשיים הנחות עושות את העבודה ומוכחות כיותר יעילות מקידום או פרסום.
4. הגדל את נתח השוק
חוץ מחברות ההייטק שממשיכות לשמור על קצב טוב של צמיחה גם בזמן מיתון, רוב החברות נאבקות בצורה קשה על נתחי שוק בתחום המסוים שלהם, במקרים מסוימים זה ממש מלחמת הישרדות. ברגע שאתה יודע את מרכיב העלויות שלך זה מבטיח לך שכול יוזמה של קיצוץ תחסוך הכי הרבה כסף לחברה עם מינימום נזק למאגר הלקוחות.
5. הדגש את ערכי החברה
למרות שבמצב מיתון רוב החברות רוצות לקצץ בכוח האדם, מנהלי משאבי האנוש בחברה יכולים דווקא לגרום למי שנשאר בחברה ושרד את המשבר לנאמנות גבוה יותר ובו זמנית לתת ערך מוסף של שרות ללקוחות הנאמנים והקיימים מאשר להיות זמינים לכול האנשים כול הזמן.
בסופו של דבר חברות מצליחות שנשארות רלוונטיות לא זונחות את אסטרטגיות השיווק שלהם גם בזמן מיתון, הם מאמצים אותם ומשפרים אותם בדרך להצלחה.
אפרת אלעמרי - יועצת עסקית אינטגרטיבית ומקימת חברת ויזין ייעוץ כלכלי ועסקי המתמחה בליווי וביישום פתרונות ייחודיים לעסקים ולמשקי בית בהתמודדות עם הקשיים הכלכליים במשק הישראלי. חברת Vision עושה זאת באמצעות תהליכי ייעוץ ייחודיים המשלבים אימון ושינוי חשיבה. ויזין - ייעוץ פורץ דרך: http://vision-ltd.co.il